Outils pour utilisateurs

Outils du site


user:maelle_amand

Maelle Amand

ATER à Paris Sorbonne Nouvelle, professeure agrégée d’anglais UFR d'Études anglophones
CV cliquer ici
Adresse électronique maelle.amand@gmail.com

Enseignement 2017-2019 Paris Sorbonne Nouvelle (ATER à temps plein):

  • TD de langue orale LLCE anglais
  • TD de grammaire LLCE anglais

Enseignement 2014-2017 Paris Diderot (doctorante contractuelle) :

Enseignement 2010-2014 autres universités:

  • TD LLCE anglais (Paris 3, 4, Versailles Saint-Quentin), L1 à L3 : grammaire, phonétique, traduction, méthodologie du commentaire de civilisation, littérature.
  • TD LANSAD SHS (Paris 3), L3 et Master : anglais pour lettres modernes, méthodologie de la recherche en anglais pour non spécialistes.
  • TD Anglais de spécialité (Paris 6), L1 à Master : anglais pour la physique, l’informatique et les sciences environnementales.

Animation de séminaires avec RStudio sur les thématiques suivantes :

  • Initiation à la statistique avec RStudio pour linguistes et sciences humaines (Paris 3 et 7)
  • RStudio pour linguistes niveau intermédiaire (Paris 3, 7, Newcastle University)
  • Initiation aux régressions et modèles mixtes appliquées aux données linguistiques (Paris 7)
  • Du texte au tableau: préparation de données en sciences humaines en vue d’une analyse statistique
  • Traitement de données adapté au Projet PAC : du codage à l’analyse statistique (Paris 7)
  • L’ACP/ACM pour les linguistes

Co-animation de la recherche:

* December 2018 : tutor in statistics for Arts students (Turin University).
* June 2018 : RStudio for PhD students in linguistics (ED 268) 
* May 2018 : English pronunciation workshop for presenting your research in English (ED 268). 
* March 2018 : joined the organisation committee of the 8th Northern Englishes Workshop.
* March 2017 : [[:user:maelle_amand:Parsur|Overleaf workshop : learning LaTeX for research papers by Fabrice Uzan]]
* June 2016: Tips from computer scientists, a training session with Fabrice Uzan.
* February 2015 : [[:user:maelle_amand: Parsur|Parsour workshop by Caroline Emond. Co-organised with Franck Zumstein]]

Recherche

Publications :

□ Amand, M., & Touhami, Z. (2016). Teaching the pronunciation of sentence final and word boundary stops to French learners of English: distracted imitation versus audio-visual explanations. Research in Language, 14(4), 377-388.

□ Amand, M. (2016). La constitution d’un corpus de Geordie parlé : choix épistémologiques et réalisations empiriques. Retour sur un demi-siècle de sociophonétique anglaise. Histoire épistémologie Language, 38(2), 9-21.

Actes publiés :

□ Ballier, N., Martin, Ph. & Amand, M. (2016). Variabilité des syllabes réalisées par des apprenants de l’anglais. Actes de la conférence conjointe JEP-TALN-RECITAL 2016, volume 1 : JEP 2016, Paris, France. pp.732-740. https://jep-taln2016.limsi.fr/actes/Actes%20JTR-2016/V01-JEP.pdf

Communications à venir (acceptées) :

□ « After Low High…Low High? A study on basic prosodic unit right boundaries in Korean ». Phonetics and Phonology in Europe 2017 (Cologne, 12-14/06/2017).

Communications : □ « Multiple Factorial Analysis of hierarchical structures in the variants of four lexical sets in the DECTE corpus ». Maelle Amand. 10th International Conference on Language Variation in Europe, ICLaVE10. (Leeuwarden, 26-28/06/2019).

□ « Internal and external constraints on variation in the vocalic system of North Eastern speakers in the DECTE corpus ». Maelle Amand, Nicolas Ballier, Karen Corrigan. 8th Northern Englishes Workshop. (Newcastle, 27-28/03/2018).

□ « Could you say [lӕp˺tʰɒp˺]? Unreleased stops by advanced French learners of English: assessing the efficiency of an awareness approach using spectrograms and gestures and its transferability to classrooms and e-learning programs. Maelle Amand & Zakaria Touhami. L2 Phonetics and phonology of L1 Romance Learners. (Turin, 16-17/11/2017).

□ « The Toon Speaks Back: The linguistic heritage of the North-East of England ». Karen Corrigan, Adam Mearns, Jasmine Warburton & Maelle Amand. English shared futures. (Newcastle, 05-07/07/2017).

□ « ‘The mEsses waiting for his message’: an acoustic study of the DRESS/TRAP merger among Chinese learners of English». The 5th International Conference on English Pronunciation: Issues & Practices. (Caen, 17-19/05/2017).

□ « Kabyle language in the Paris metropolitan area : practise and transmission ». Colloque international de linguistique berbère. (Paris, 9-10/03/2017).

□ « Analyzing diphthong variation in Newcastle English using support vector machines ». Doing sociophonetic research. (Bolzano, 9-10/2017).

□ « Nek d aqveyli!, intergenerational transmission of the Kabyle language in the Paris area: a sociolinguistic study on Berber revivalism ». El-Idrissi, Mohamed & Amand, Maelle. 2nd International Conference on the Sociolinguistics of Immigration (Rapallo, 22-23/09/2016).

□ « Corpus vivant de la parole : la mise en corpus d’archives parlées par et pour une communauté dialectale, de l’enquête linguistique de Tyneside au corpus DECTE. Retour sur un demi-siècle de dialectologie urbaine anglaise ». IVème Congrès international de dialectologie et de sociolinguistique (Paris, 7-9/2016).

□ « A dynamic formant analysis of the FACE, PRICE, GOAT and MOUTH vowels in the corpus DECTE: variation and change in the Tyneside Linguistic Survey ». 7th Northern Englishes Workshop (Edinburgh, 14-15/04/2016).

□ « “Can GOAT rhyme with NURSE?” Variation of four Geordie vowels in the DECTE corpus: classification of dialect speakers based on a dynamic acoustic approach ». Phonetics and Forensics: Speaker, Register and Dialect Identification. 18e colloque d’avril de Villetaneuse sur l’anglais oral (Villetaneuse, 1-2/04/2016).

□ « Rhythmic variation and speaker classification ». Philippe Martin, Nicolas Ballier & Maelle Amand. ALOES 2016 Pre-conference workshop: learner scoring and automatic assessment for spoken data? (Paris, 31/03/2016).

□ « Could you say /lӕp˺tʰɒp˺ /? The acquisition of unreleased and aspirated stops by French learners of English: perspectives for automatic assessment ». ALOES 2016 Pre-conference workshop: learner scoring and automatic assessment for spoken data? (Paris, 31/03/2016).

□ « “Righ’ here, righ’ now.” Immediate pronunciation versus audio and visual corrections in second-language speech: unreleased plosives by French learners of English ». EUROSLA 2015, (Aix-en-Provence, 25-29/08/2015).

□ « Constitution du corpus parlé de l’anglais du Tyneside ». Conférencière invitée par l’équipe ESLO au Laboratoire Ligérien de Linguistique (Orléans, 11/06/2015).

□ « “Did you Say Face or Fierce?” Variation of Four Geordie Vowels in the TLS corpus ». Colloque Phonologie de l’Anglais Contemporain, (Toulouse, 09-13/04/2015).

□ « Corpus interoperability and spoken diachronic databases: the NECTE-DECTE corpora ». 12th ESSE Conference (Kosice, du 29/08 au 02/09/2014).

□ « Restoring a ‘Linguistic Time Capsule’: The challenges of reviving an oral corpus of the 1960s and its phonetic transcription with modern tools ». Sorbonne Nouvelle University Linguistic Symposium 2014 (21/03/2014).

□ « Revisiting the TLS Sociophonetic analysis of Tyneside English. A comparison of the TLS codings with the acoustic data extracted for six speakers ». Atelier conference The NECTE-DECTE corpora for teaching and research (03/04/2014).

user/maelle_amand.txt · Dernière modification: 2021/11/30 02:57 (modification externe)

Outils de la page